Het oerwoud!! - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Jojanne & Wiebje Lingen & Brasser - WaarBenJij.nu Het oerwoud!! - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Jojanne & Wiebje Lingen & Brasser - WaarBenJij.nu

Het oerwoud!!

Door: Wiebje en Jojanne

Blijf op de hoogte en volg Jojanne & Wiebje

29 Maart 2008 | Suriname, Alkmaar

Hoi allemaal,

We zij net terug van onze reis naar Jaw Jaw. Dit was in het binnenland van Suriname. Daarom hebben wij malariatabletten moeten slikken. Het was een hele rit met de bus en nog een stukje varen in de korjaal. Erg leuk! Lekker gezwommen in een sula (een stroomversnelling in de rivier), boswandelingen gemaakt, lekker gegeten en vogelspinnen gespot. Het is een dorpje waar we de tradities en gewoontes van vroeger konden beleven. De was wordt gedaan in de rivier en daarnaast worden de ingewanden van de visjes in het water gegooid. In de rivier zwemmen piranha`s, kaaimannen en slangen. Spannend hoor! Maar we leven nog….
Deze reis hebben we gemaakt met onze drie klasgenoten en één van hun mannen. Erg gezellig!

Het afstudeerproject gaat prima. Al is het nog wel even hard werken. We zijn druk bezig met de activiteitenmappen. Het gaat allemaal zo snel. Over 4 weken zijn we weer in Nederland!
Het is de afgelopen week zo mooi weer geweest dat we niet altijd zin hebben om aan school te werken.

Afgelopen week hebben we ook een hoop beleefd.
In de stad lopen we niet heel veilig op straat. Zo is de horloge van Jojanne gestolen uit haar tas. Grrr…. We zagen nog de man wegspringen in de bus. Daarna zijn we naar het politiebureau gegaan. Na 1 uur daar hebben gezeten kregen we te horen dat we geen papier mee kregen voor de verzekering. Die moeten we een andere keer ophalen bij een politiebureau helemaal aan de andere kant van de stad. Dat schiet ook niet echt op!
De andere dag zijn we lekker gaan zwemmen in het zwembad. Daar worden we wat vrolijker van.

Op goede vrijdag hadden we `s ochtends en tijdens het sterfuur kerkdienst. Dit was in Leliëndaal bij een ander kindertehuis. `s Middags was het gewoon in Alkmaar. We gingen naar de kerk in witte kleding. Dat was wel een grappig gezicht.

Verder hebben we een Hindoestaanse bruiloft meegemaakt. Daar hebben we lekker roti gegeten en onze ogen uitgekeken naar het bruidspaar. Ze zagen er mooi uit, maar ze keken niet erg vrolijk. Het meisje was nog maar 17! Maar het heeft vast met de cultuur te maken.
`s Avonds hebben we een verbranding gezien. Dit heeft te maken met een Hindoestaans feest. Het was een hele ceremonie. Leuk om mee te maken! Ondertussen werden we lek geprikt door de muggen en Wiebje stond in een mierenhoop…….
De volgende dag hebben we Phagwa gevierd. Een Hindoestaans feest wat te maken heeft met overwinning. We gingen dit vieren bij één van de zusters van het kindertehuis. Daar gooiden we gekleurd poeder over elkaar heen. Dit hoort bij dit feest. Vroeger werd dit gedaan met het as van de verbranding, nu gebruiken ze gekleurd poeder. We kregen te horen dat dit wel uit onze kleding zou gaan. Maar dat viel tegen! We hebben onze witte kleding in de bleek gezet en nu is nog niet alles schoon. Maar het feest was erg gezellig!

Op eerste paasdag ging om half 5 de wekker. Half slapend stonden we bij het fornuis pannenkoeken te bakken. Om 6 uur was de kerkdienst. Hierna wilden we verder gaan met bakken. Toen we in de keuken kwamen zagen we dat nog een paar pannenkoeken op de grond lagen. De rest was allemaal weg. Waarschijnlijk hebben de honden het opgegeten, want er waren allemaal hapjes af van de pannenkoeken die op de grond lagen. Ze waren bedoeld om mee te nemen naar Colakreek. Daar zijn we heen geweest met al het personeel van kinderhuis Sukh Dhaam. Helaas geen pannenkoeken voor de medewerkers!
Colakreek heet zo, omdat het water de kleur heeft van Cola. Het was een hele gezellige dag en hebben een hoop gelachen.

Zo, eindelijk weer internet na 1,5 week…..jaja, de koperen kabel is weer gestolen. Dus zitten wij nog steeds zonder telefoon en internet bij het kindertehuis. Maar we gaan een eigen mobiel kopen.

Liefs en veel groetjes,

Wiebje & Jojanne

• 29 Maart 2008 - 17:33

Gieny:

nou zeg jullie beleven nog eens wat, Jammer dat het nog maar 4 weken is. Maar misschien willen jullie dan ook wel wat saais doen. He Wieb, ik tel de dagen af totdat je terug bent, maar geniet er nog maar even van

• 02 April 2008 - 15:53

Irene:

zo te horen vermaken jullie je daar wel. Echt super, mooie foto's. Jammer van het horloge. Maare een hele fijne tijd nog de laatste weken en geniet ervan. Groetjes irene

• 02 April 2008 - 16:57

Els En Dien:

Hej meiden!
    Wat een feesten hebben jullie daar zeg! Past helemaal bij jullie! Dan is het hier maar saai... HAHAHA!
    Nee hoor superleuk. Aftellen is intussen begonnen zeker, gaat snel he, snik snik...
    Succes met de laatste loodjes en geniet er van zo lang het kan!
    :) liefs

• 05 April 2008 - 09:24

Luuk:

lieve jojanne
    op school had ik een gat in mijn hoofd maar nu is het weer goed
    veel plezier nog in Suriname en tot ziens

• 05 April 2008 - 09:38

Geert:

gaat het goet in suriname het gaat goed in ridderkerk (lekker rustig zonder jou)
    het regent hier en soms schijnd de zon
    groetjes geert

• 05 April 2008 - 09:46

Laura:

hoi jojanne ik heb gelezen dat je horloge is gestolen uit je tas ik hoop datik je snel weer zie groetjes van laura + vader en moeder

• 11 April 2008 - 20:00

Dirk-Jan:

Hoi meiden,
    Leuk om (eindelijk; sorry:() iets van jullie verhalen te lezen. Jullie gaan aftellen?! Lukt het een beetje met de opdracht? Maandag komen wij richting jullie kan op;); we gaan naar Manaus. Geniet nog van de komende tijd!
    Liefs,
    Dirk

• 11 April 2008 - 20:18

Tante Aartje:

Ha die Jojanne

Alles goed???

Je komt bijna weer terug dus je zal wel
    slecht bij kas zitten
    Dat komt goed uit want je kan (als je wilt) op vrijdagavond 2 Mei D.V. bij ons
    oppassen.
    Adres Oudelandseweg 88 HOLLAND
    We horen het wel
    Nog een hele fijne tijd daar en tot ziens
    Groetjes

Fam Rijsdijk Oudelandseweg