Fa waka? - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Jojanne & Wiebje Lingen & Brasser - WaarBenJij.nu Fa waka? - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Jojanne & Wiebje Lingen & Brasser - WaarBenJij.nu

Fa waka?

Door: Wiebje en Jojanne

Blijf op de hoogte en volg Jojanne & Wiebje

07 Maart 2008 | Suriname, Alkmaar

Hoi allemaal vanuit het zonnige Suriname!

Fa Waka? ( = Hoe gaat het?)
Jaja, wij leren hier ‘Sranantongo’ praten. Deze taal wordt ook wel neger-engels genoemd.
Het gaat hier allemaal prima! We zijn helemaal gezond en zijn hard aan het werk met ons afstudeerproject. We lopen iets achter op onze planning door alle ziektes die we hebben meegemaakt, maar nu zijn we hard bezig om het allemaal in te halen.

We hebben een weekendje gelogeerd bij drie klasgenoten in Paramaribo. Dit was erg leuk en gezellig! We zijn daar helemaal heen gefietst, maar niet meer via de brug….hahahaha! We gingen nu via Nieuw-Amsterdam en met een bootje naar Leonsberg over de Surinamerivier.
Het was bijna drie uur fietsen, maar super mooi om de omgeving te zien!
Veel toeristen fietsen ook deze route.

In Paramaribo hadden we eerst een afspraak in kinderhuis Saron met de directeur. Met hem hadden we een interview over het pesten. Hij had ook wel interesse in ons project. Van twee andere Nederlandse stagiaires kregen we een rondleiding in dit kindertehuis. Er zijn in Suriname zoveel Nederlandse meisjes die ergens afstuderen of stage lopen.
Na dit interview zijn we naar het huis van onze drie klasgenoten gegaan. Hun hebben ook zo`n relaxed huis! Wat minder primitief dan bij ons. Kijk maar naar de foto`s van ons huisje, dan begrijpen jullie wel wat we bedoelen!

Onze klasgenoten hadden pannenkoeken voor ons gebakken. Met rozijnen en kaneel, vruchtjes en chocola. Erg lekker!
De volgende dag hebben we lekker geshopt, een ijsje gegeten en `s avonds zijn we uit eten geweest. Toen moesten we 1,5 uur op het eten wachten. Misschien was de kok in slaap gevallen ofzo… Daarna zijn hebben we cocktails gedronken bij een bar. `s Nachts hebben we de taxi genomen. Dit kostte maar € 0,50 per persoon! Dat zou in Nederland ook wel zo goedkoop mogen.

Zondagochtend zijn we even bij een zangvogelwedstrijd wezen kijken op het onafhankelijkheidsplein. Ze hebben hier wedstrijden met zangvogeltjes in een kooitje. Wie het hardst en het meest zingt, wint de wedstrijd. Dit ziet er grappig uit, al die stoere mannen met een kooitje in hun hand.
Hierna zijn we naar een baptistengemeente gegaan. Daar werden opwekkingsliedjes gezongen in het Nederlands en in het Sranantongo.
Gelijk na de kerk zijn we naar de bloemenmarkt en de cultuurtuin gegaan. Hier zagen we planten en bloemen die we ook hier in Alkmaar hebben. Het zag er allemaal mooi uit!

Op de terugweg kwamen we een klein poesje tegen bij een vuilnishoop. We wilden hem eerst meenemen, maar daarna zagen we de rest van het nest. In totaal drie kleine poesjes, helemaal nat en koud, zonder moederpoes. Waarschijnlijk gedumpt in de vuilnishoop… Echt heel zielig, maar zo gaat nou eenmaal in Suriname.

We zijn zelfs hier gediscrimineerd. De schoolhoofd wilde eerst niet zomaar een interview met ons. Dat moesten we eerst officieel regelen bij de EBGS in Paramaribo. Van de directeur hoorden we dat ze moeilijk gaat doen bij blanke mensen. Nouja … lekker is dat! En wij maar vriendelijk blijven…

Afgelopen vrijdag wilden we een stukje gaan varen. Maar toen regende het `s ochtends hard, dus hebben we aan school gewerkt. `s Middags ging de zon weer lekker schijnen!
Zaterdag hadden we een feest van de EBGS, die bestond 551 jaar. We gingen met alle kinderen en medewerkers daar naar toe. We konden er wat eten en drinken kopen. Dus hebben we allebei lekker bakabana op en pietie. Bakabana is gebakken banaan met deeg. Pietie is kool, kouseband, boontjes en pindasoep. Erg lekker!

Zondag hebben we de kinderen gesminkt. Dit vonden ze erg leuk! Het was gelijk een opdracht van school voor Jojanne…weer een studiepunt binnen.
Maandag hebben we gewerkt met de kinderen. Dinsdag hebben we een afspraak gehad met de directrice van kinderhuis Leliëndaal. Dit is ook een kinderhuis van de EBGS.
Daar kregen we nog lekkere Surinaamse hapjes!

Volgende week gaan we waarschijnlijk naar natuurpark Brownsberg, een jungle met watervallen en kreekjes. Daarna zullen we ook vrijdag of zaterdag weer gaan internetten.

Tan bun! (= Het gaat je goed)

Liefs, Wiebje en Jojanne

• 08 Maart 2008 - 00:28

Janneke Briek:

Ha die Wieb en Jojanne!
    Fa waka! Al jullie berichten gelezen. Volgens mij hebben jullie daar een fantastische tijd. Leuke foto's ook. Zeg Wieb, breng je een papegaai voor me mee? Suriname lijkt me een heel mooi land. Grappig, die Nederlandse plaatsnamen. Voel je je nog een beetje thuis misschien? Veel plezier met de kinderen daar, en jaag ze niet de stuipen op het lijf hoor Wieb, met het boze oog. Ik wens jullie het allerbeste en Gods zegen toe. Wees voorzichtig, en succes ook met de studie!
    Tan bun!
    Liefs, Janneke Briek

• 12 Maart 2008 - 15:13

Mathilde:

schattig die puppys
    het pakketje gaat bijn a wegVrijdag -kussies- matiie en snuffie