Regen en nog eens regen! - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Jojanne & Wiebje Lingen & Brasser - WaarBenJij.nu Regen en nog eens regen! - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Jojanne & Wiebje Lingen & Brasser - WaarBenJij.nu

Regen en nog eens regen!

Door: Wiebje en Jojanne

Blijf op de hoogte en volg Jojanne & Wiebje

23 Februari 2008 | Suriname, Alkmaar

Hoi allemaal!

Een maand in Suriname… We hebben inmiddels al bijna alle heersende virussen gekregen en gaan vrolijk verder.
Wiebje heeft een oogvirus gekregen. Hierdoor zijn haar ogen bloeddoorlopend en pijnlijk. Gelukkig heeft ze bij de oogarts antibiotica gekregen die goed aanslaat. Het ziet er wel een beetje eng uit! Het is behoorlijk besmettelijk, daarom ontsmetten we steeds onze handen. Anders kan Jojanne of de kinderen het ook krijgen.
Afgelopen maandag gingen we naar de oogarts. Daar moesten we om 7 uur `s ochtends al zijn. Daarom ging om 5 uur `s ochtends al de wekker voor ons. We kregen te horen dat je er soms wel uren moet wachten voor je aan de beurt bent. Gelukkig was het niet zo druk, waardoor we binnen 1,5 uur geholpen waren. Dit kwam doordat het zo hard regende en sommige straten van Paramaribo onder water stonden. Hierdoor waren de trappen bij het ziekenhuis heel glad en brak Jojanne bijna haar rug toen ze met haar slippers van de trap af vloog. Gelukkig heeft ze alleen wat blauwe plekken eraan over gehouden. Als ze nog meer patiënten willen, moeten ze vooral de trap zo laten. Een paar anti-slip stukken zou handig zijn.

We hebben ook een heleboel leuke dingen meegemaakt. Vooral in het contact met de kinderen. De kinderen houden van klieren. Tijdens het eten waarschuwde Wiebje dat ze ‘het boze oog’ zou laten zien. Dit vonden ze erg grappig, want dan liet ze haar rode ogen zien, die ze verder de hele dag achter haar zonnebril verschuilt.
De pubers hier zijn ook erg leuk. Er willen een paar jongens graag naar Nederland, omdat ze verliefd op ons zijn. Ze zeggen dat ze anders gaan huilen. Ach………

Deze week zijn we met de enquêtes begonnen onder de medewerkers en de kinderen. Ze vonden het erg leuk om dit te doen en waren eerlijk in het geven van antwoorden. Zo kunnen we een redelijk goed beeld krijgen van het pesten onder de kinderen.
Volgende week gaan we alle informatie verwerken. Zodra we dat allemaal op een rijtje hebben, kunnen we een conclusie trekken en beginnen met ons project. Dit project gaan we zelf ontwerpen.
We hebben inmiddels afspraken gemaakt bij twee andere kindertehuizen en de school van de kinderen. Daar krijgen we een rondleiding en houden we een interview.

Er zijn nog een hoop dieren erbij gekomen op Sukh Dhaam. Wel 7 kleine kuikentjes en 5 puppy`s. We werden bijna gebeten door de moederhond. Zij wordt agressief als we te dicht bij de puppy`s komen. Bij Jojanne hapte die hond in haar rok en Wiebje werd bijna aangevallen. Met de paraplu kon ze de honden tegenhouden. Verder zijn de honden best normaal.
We hebben ook een baby salamandertje gezien. Jojanne heeft het even vastgehouden. Het was zo klein, maar drie centimeter. We hebben allebei ook een kuikentje vastgehouden. Het ging hard piepen! En het is zo`n zacht donzig beestje, echt heel schattig!

Het komende weekend gaan we logeren bij onze drie klasgenoten in Paramaribo. Hebben we erg veel zin in! Ook willen we nog ergens ons laten masseren, want ja….Margreet is niet in de buurt! Onze plannen zijn om ook naar een bazaar te gaan. Ze verkopen daar allemaal leuke slippertjes en schoenen.
Als het mooi weer is gaan we met de fiets naar Nieuw Amsterdam, daar nemen we dan de boot naar Leonsberg. Daarvandaan fietsen we naar Paramaribo. We zullen dan ongeveer 1,5 uur reizen. Dat is wel wat sneller dan via de brug van Paramaribo. Ook gaan we `s ochtends al weg. Hopelijk is het droog, want als het regent gaan we met de bus.

Leuk dat jullie weer zoveel lieve, grappige en leuke berichtjes hebben geplaatst!
Dat is wel stimulerend voor ons, zeker nu met de vele regen!
Zo worden we nog geen eens bruin…… in een tropisch land!!!!

Bye bye en veel liefs

Van de twee Bakra`s. (= blanken)

• 23 Februari 2008 - 20:42

Gieny:

nou nou, wat weer een belevenis maar goed dat we wiebje af en toe even aan de telefoon hebben, en horen hoe het gaat.
    veel liefs

• 24 Februari 2008 - 06:58

Ina:

Hey meiden,
    Erg leuk om weer wat van jullie te lezen!! Nog een mooie surinaamse man tegen gekomen?? :-)
    succes verder!!

liefs

• 24 Februari 2008 - 14:44

Maaike:

Nou zeg... ontstoken ogen, buikgriep, slangen, aangevallen door hond, vallen van de trap. Ik vind het knap als jullie over twee maanden heelhuids thuisgekomen ;)
    Nog veel plezier!

• 25 Februari 2008 - 15:01

Margreet:

Hej leuke huisgenoot!

wat een verhalen zeg, moet niet al te eng worden, dan durf ik straks niet meer :).
    En wat betreft de massage: kom anders even langs tzt in Tanzania!? Gratis en voor niets!

Een lieve groet uit Ede

Ps we hebben de keuken een beetje verbouwd, is erg leuk geworden!

• 28 Februari 2008 - 10:13

Annelies:

Hey meiden aan de andere kant van de wereld!!! Gaaf om jullie blog te lezen zeg!!!
    Gaaf heh, al die dieren die je niet in Holland hebt, maar nu tegenkomt? Haha, ik zou zo een paar dieren vanuit Zambia mee naar huis willen nemen zeg!!

Shalapo!!!

• 28 Februari 2008 - 15:48

Dineke:

Heej meiden!
    Oef niet zo handig die zere ogen, gebroken ruggen, virussen en hondenbeten! Pas goed op jezelf he, ik wil jullie wel weer gezond terugzien in Nederland hoor!! Maar het klinkt toch wel alsof jullie ervan genieten... super!! Wiebje beterschap met je oog, en veel succes met jullie project!
    ;) Dien ;)

• 28 Februari 2008 - 15:53

Elsbeth:

hey meiden,
    Geweldig om jullie verhalen te lezen! Wel minder dat jullie zovee ziek zijn...kijk maar goed uit! Enne houdt die virussen een beetje op afstand ;-)
    Succes met jullie project... ik volg jullie op de voet vanuit een ander ver land ;-)
    Beterschap Wiebje met je oog, hopelijk gaat het snel over!
    Liefs Els

• 28 Februari 2008 - 19:01

Luuk Rijsdijk:

lieve jojanne

hartelijke groeten en een dikke zoen van Luuk

• 28 Februari 2008 - 19:09

Geert :

hoi jojanne hoe is het in suriname we hebben vakantie en ik heb bij oma gelogeert groetjes van geert

• 28 Februari 2008 - 19:17

Laura Rijsdijk:

hoi jojanne hoe gaat het is het leuk in suriname groetjes van Laura

• 28 Februari 2008 - 19:20

Tante A En Ome A:

Lieve Jojanne Het gaat niet zo best begrijpen we maar kopop ga door hou vol en doe je best alles komt goed
    Hartelijk gegroet

• 01 Maart 2008 - 06:06

Lin & Suus:

Hi meiden!

Ah... fijn, mensen met regen... We lezen tot nu toe al1 maar zonnige verhalen... (zitten wij dan in -16C Chicago area;). Maar goed, het mooie weer zal er voor jullie wel weer snel aankomen toch?

Enne... Wiebje, maar goed van die ogen, ander zoudens er nog meer jongens gek op je worden;).

Meiden, take care!

xx vanuit het hoge noorden (vanaf jullie;))
    Lin & Suus

• 01 Maart 2008 - 19:33

Mattie En Snuffie:

hoi jojo schattig die kuikentjes.
    stuur je ook fotos van die puppys.
    -xxxxxxxxxx- mattie snuffieen bobbie
    doei

• 02 Maart 2008 - 12:21

Irma Leussink:

Hoi Wieb,
    Ik heb de verhalen gelezen en geconstateerd dat je EHBO-cursus in Ede goed van pas komt. Hoop dat je ogen weer snel beter zijn.
    11 maart doen wij als groep examen. Hoop dat we het allemaal halen.
    Heel veel plezier nog en vele groeten (ook aan je vriendinnen).
    Irma

• 02 Maart 2008 - 15:17

Klaasje:

wat leuk al die belevenissen van jullie alleen die ontstoken ogen en buikgriep is natuurlijk minder ik zag bij oma hoe ik jullie kon vinden op internet dit is heel iets anders dan toen je ouders naar Sambia gingen toen spraken ze een cassette bandje in en verstuurde ze foto,s wat is de computer dan toch handig ik was jullie nog een goede tijd en de groeten van de supertjes

• 02 Maart 2008 - 22:57

Arjan:

Leueueueueueueueuk! (Arjan is btje jaloers)
    (behalve het ziek zijn dan..)
    Veel succes, beterschap en plezier nog!

• 02 Maart 2008 - 22:58

Arjan:

Leueueueueueueueuk! (Arjan is btje jaloers)
    (behalve het ziek zijn dan..)
    Veel succes, beterschap en plezier nog!

• 03 Maart 2008 - 12:08

De Veluwse Boeren:

Ey meiden,

het leven is goed daar, zien we. Geniet van alles wat jullie daar doen. veel plezier en lol, en tot over een paar weken. We houden jullie site in de gaten!

Groeten Gert en LJ

• 04 Maart 2008 - 19:23

Karina:

Hey,

Wat een verhalen zeg! We willen even laten weten dat we jullie volgen en aan jullie denken.

Groetjes,
    Gert, Karina, Thomas en Esther