Alweer 3 weken!! - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Jojanne & Wiebje Lingen & Brasser - WaarBenJij.nu Alweer 3 weken!! - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Jojanne & Wiebje Lingen & Brasser - WaarBenJij.nu

Alweer 3 weken!!

Door: Wiebje en Jojanne

Blijf op de hoogte en volg Jojanne & Wiebje

15 Februari 2008 | Suriname, Alkmaar

Hey lieve familieleden, vrienden en bekenden

Afgelopen week hebben we weer erg veel leuke dingen gedaan!
We hebben op zaterdag in de stad afgesproken met drie klasgenoten. Lekker veel gekletst! En volgende week gaan we bij ze logeren. We hebben allemaal uitstapjes gepland. Zoals naar Brownsberg (de jungle met slangen en vogelspinnen) We willen dan een nachtje daar blijven en in een hangmat slapen, White Beach (een strand aan de Surinamerivier), Galibi (`s nachts reuze schildpadden bekijken die hun eieren komen leggen op het strand en overdag lekker liggen op het strand), naar indianendorpen, naar Frederiksdorp (een plantagedorp), dolfijnen bekijken (die zwemmen ook in de Commewijnerivier!), naar een hotel met zwembad, een massage boeken…. en dan is ons geld op :)
Tussendoor willen we natuurlijk ook nog hard werken aan school. We hebben de enquêtes inmiddels gemaakt. Zoals het er nu uit ziet gaan we zaterdag starten met deze enquêtes bij de kinderen.

Zondag zijn we naar een Hindoestaans feest geweest. Hindoestanen hebben een traditie dat een baby voor het eerste jaar zijn haar wordt afgeschoren. Zodat het een hoop geluk mee kan krijgen in het leven. De baby`s hier hebben al een hoop haar, dus er valt zeker wel wat af te scheren! Met het hele kindertehuis waren we uitgenodigd bij zo`n feest. Helaas was de baby al geschoren en lag hij te slapen in bed. Erg jammer dat we dit niet gezien hebben. Verder kregen we een hoop roti en was er harde muziek. Het eten was erg lekker!
`s Middags hebben we met de kinderen paaltjesvoetbal gedaan en nog wat andere spelletjes. Dit vonden ze erg leuk!
`s avonds kregen de kinderen leguaan te eten, dus hebben wij ook wat geproefd! Wij hebben daarna zelf maar kippensoep op.

Met deze spelletjes, maar ook huiswerkbegeleiding en tijdens het eten kunnen we goed de kinderen observeren. En we hebben al heel wat pestgedrag gezien! Soms slaan ze elkaar bijna de hersens in!

We gaan hier vaak naar de kerk. De kerk staat naast ons huisje. Door de weeks is er kerk voor de lijdensoverdenking. Dit is elke woensdagavond. Donderdagavond hebben we met alle medewerkers bijbelstudie. Er komt dan steeds een zendeling uit de VS, die gebrekkig Nederlands praat. De bijbelstudie is erg de basis van het Evangelie. We merken dat de mensen hier toch wat minder kennis hebben.
Verder is er ook op zaterdagavond kerkdienst. Zondagochtend is er vaak geen voorganger, dus dan houden ze het op zaterdagavond.

Dinsdag hebben we geholpen met het huiswerk maken. De kinderen snappen het niet zo snel allemaal. Dit komt door de achterstand die ze hebben op cognitief gebied. Het vereist een hoop geduld van ons! Maar we vinden het wel erg leuk om ze te helpen!

Woensdag zijn we Tamanredjo geweest. Een stadje vlakbij Alkmaar. Ze hadden twee kledingwinkels, waar ze geen leuke kleding hadden. De winkels zijn hier erg ouderwets.
We hebben bij een gezellig eettentje lekker patatjes gegeten. Verder ook een ijsje op en een gebakje! Hopelijk hebben we dit weer eraf gefietst, want het was totaal 1,5 uur fietsen.
We zijn er lekker bruin van geworden!!!
In dit plaatsje hebben ze een goed internetcafé, waar we heel goedkoop kunnen internetten. Nu kunnen we ook af en toe door de weeks internetten.

Alle kakkerlakken zijn inmiddels de badkamer uit. Wiebje had er eerst een paar gevangen en naar buiten gegooid. Later zagen we weer kakkerlakken in de badkamer, dus hebben we er gif overheen gespoten. Ze waren de badkamer bijna aan het terroriseren!!!! (Het waren er wel 6….) Nu maar hopen dat er niet meer komen.
We zitten ook enorm onder de muggenbulten. Elke dag krijgen we er wel weer een paar bij!

Iedereen loopt hier op slippers en binnen op blote voeten. Dat is zo grappig om te zien….al die slippers op de trap en bij de deur.
Tussen de middag rust iedereen hier. Een soort siësta. De kinderen zijn namelijk om 1 uur `s middags al vrij van school.
De supermarkten hier zijn allemaal van chinezen. We hebben nog steeds geen Surinaamse supermarkt gezien! Gelukkig hebben ze wel een hoop te koop in de supermarkt. Alleen sommige dingen smaken oud. Maar ze waren niet over de datum. Het zou door de warmte kunnen.
We zijn inmiddels gewend aan deze warmte. Als we in een ruimte zijn met airco dan krijgen we het koud!

Voor ons huisje zijn ze bezig een wateropvangbak te maken. Dit wordt heel hele grote, zodat ze geen last meer hebben van te weinig water in de droge tijd.
Tijdens het typen van dit berichtje hangt er een grote kraan voor onze neus, die in de tuin de opvangbak aan het graven is.

We hebben gehoord dat het bij jullie best lekker weer is. Voor ons klinkt het wel heel koud…12 graden! We zijn erg benieuwd naar jullie belevenissen daar in het verre Nederland.

Liefs en een dikke knuffel,

Wiebje en Jojanne

• 15 Februari 2008 - 20:23

Jan Kees En Mirjam:

Hey meiden!

Jullie hebben al heel wat beleefd daar...! Mense... wel super hoor! heel, heel, heel veel succes!
    we hopen snel weer van jullie te horen,

Liefs, Jan Kees & Mirjam
    (zitte hier samen heerlijk op de bank een berigje naar jullie te sture)

• 16 Februari 2008 - 18:04

Gieny:

he wieb je komt toch wel heel terug allemaal enge dingen die je wil gaan doen nou ja ik zou het zelf ook doen, wees in iedergeval voorzichtig, en geniet ervan

• 18 Februari 2008 - 07:28

Dineke En Elsbeth:

Hey Wiebje en Jojanne,
    Wat beleven jullie toch veel daar zeg..en jullie nemen het er ook echt van. We hadden niet anders verwacht ;-)
    Gelukkig dat de kakkerlakken weg zijn. Wij mogen ook steeds op insectenjacht, dikke vette spinnen, mierencolonne..check onze site voor meer.
    Veel succes daar, en leer ze maar hoe je leuk met elkaar kan omgaan ;-)
    Liefs de Malawiaantjes

• 19 Februari 2008 - 19:21

Andra:

Hej jo en wiebje
    leuk om dit verhaal te lezen, maak nog maar veel foto's die wij kunnen zien. dat is erg leuk!
    Liefs Andra

• 20 Februari 2008 - 16:10

Petra Lugthart:

leuk om iets van jullie te lezen, geniet er maar van, allerlei leuke dingen doen.
    wij hebben vanavond project-kijkavond, ook leuk hè.
    groetjes petra.(moeder van esther)