Twee weken al in Suriname!! - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Jojanne & Wiebje Lingen & Brasser - WaarBenJij.nu Twee weken al in Suriname!! - Reisverslag uit Alkmaar, Suriname van Jojanne & Wiebje Lingen & Brasser - WaarBenJij.nu

Twee weken al in Suriname!!

Door: Wiebje en Jojanne

Blijf op de hoogte en volg Jojanne & Wiebje

09 Februari 2008 | Suriname, Alkmaar

Hoi lieve familieleden, vrienden en bekenden!

Alweer een week voorbij. We zijn nu twee weken in Suriname en al een beetje bruin geworden….
We hebben weer een hoop meegemaakt de afgelopen week.
Jojanne heeft buikgriep gehad, maar Wiebje heeft helemaal nergens last van gehad.
We hebben een tijdje zonder stromend water gezeten. Hierdoor moesten we ons met emmertjes water wassen. Drama! Daarna begon de moesson…keihard plenzen. En nu is alles modderig. Er zijn hier veel zandweggetjes en daar moeten we met het boodschappen doen met de fiets overheen. Door de modder dus met al die regen!
We hebben vorige week allebei een fiets gekocht. Toen we deze fietsen hadden gekocht wilden we terug fietsen van Paramaribo naar Alkmaar. We hadden gehoord dat dit wel in een uurtje te doen was. We zijn helemaal over die enorme brug van Paramaribo gelopen. (Zoek er maar eens een plaatje van op!) Daarna fietsten we naar Meerzorg en zagen we dat het al donker begon te worden. Dat was wel een beetje gevaarlijk, want er zijn niet overal lantarenpalen en met al die wilde beesten hier. Jojanne kon net een slang ontwijken en Wiebje reed er over heen.
Na een tijdje bedachten we dat we toch maar een andere oplossing moesten vinden om op tijd voor het donker terug te zijn in Alkmaar. We gingen daarom maar even vragen hoe lang het nog fietsen was. Dat bleek nog 23 kilometer te zijn, terwijl we al 1,5 uur onderweg waren. Uiteindelijk hebben we fam. Salamat opgebeld en gevraagd of ze ons op wilden halen.
Terwijl we fietsen langs de jungle kwamen ze ons tegemoet…gelukkig, want we waren doodmoe. Het klopte dus niet dat het een uur fietsen was.
Eenmaal in de auto zagen we ook dat er veel wegwerkzaamheden waren, die je bijna niet ziet in het donker… We zijn gelukkig heelhuids thuis gekomen!

Inmiddels hebben we zelfs al een koper gevonden voor als we weer terug gaan naar Nederland. Door al die regen is ook het internet en telefoon afgesloten geweest in Alkmaar.

We hebben al besloten dat we zeker een keertje lekker gaan slapen in een luxe hotel, met zwembad en bubbelbad!!!! Maar dat doen we pas over een paar weekjes.

Het schiet al lekker op met het werken aan school. We zijn afgelopen week gestart met het begin van het project. Met als thema: pesten. We denken dan aan het geven van een training aan de medewerkers hoe ze op een pedagogische manier daarmee om kunnen gaan in het begeleiden van de kinderen. Voor de kinderen willen we allerlei activiteiten bedenken voor verschillende leeftijdsgroepen.

De kinderen zijn inmiddels wel aan ons gewend. Sommige kinderen zijn ons al aan het uitproberen tot hoe ver ze kunnen gaan. Maar we blijven consequent en daadkrachtig! :)

Woensdagavond zijn we naar het afscheidsfeest van Cees Leune geweest. Hij werkt voor het Zeister Zendingsgenootschap en is zijn werk aan het afbouwen. Op deze avond kregen we allemaal lekkere Surinaamse hapjes. Verder deden de kinderen van verschillende kindertehuizen een stukje opvoeren. Zoals een liedje zingen of een dansje. De kinderen hier kunnen erg goed dansen!
Afgelopen week zijn we wezen kijken bij een groot plantagehuis. Dit was erg leuk om te zien. Je kreeg zo een beeld hoe het leven vroeger in de tijd van de koloniën geweest moet zijn.
Er stond daar een hele grote mangoboom. De Surinamers noemen het manya. We kregen een hoop mango`s mee voor de kinderen in het kindertehuis.

De week is weer voorbij gevlogen…
We hopen jullie weer gauw wat te kunnen vertellen!

Liefs,

Wiebje en Jojanne

• 09 Februari 2008 - 14:50

Elsbeth:

Hey meiden,
    Tjonge jonge...al weer 2 weken in Suriname...de tijd vliegt voorbij.
    Ik zie jullie al fietsen daar in de stromende regen ;-) Ben benieuwd wat wij gaan meemaken..
    Boeiend onderwerp; pesten! Succes ermee!
    Liefs Els

• 09 Februari 2008 - 20:11

Maaike & Gieny:

Hallo Jojanne en Wiebje,

Wat een leuk verhaal! Lekker veel ondernemen en ook eens uitpuffen in een beetje luxe en weelde!
    Wij willen ook naar suriname! Al moeten de katten eten... de kippen voer... oma's aandacht (oma de veen en de geadopteerde oma) etc... etc...

Geniet ervan!

• 09 Februari 2008 - 21:12

Priscilla En Marieke:

Hey hey Dames!!
    Zo jullie zitten een eind van ons vandaan!! Maar jullie mogen weten dat we aan jullie denken en voor jullie bidden!!!

Ga maar gerust naar Jezus
    al is ook alles mis
    Je kunt zó met Hem praten
    vertel Hem wat er is
    Ga maar gerust naar Jezus toe
    als jij je eenzaam voelt
    Hij zelf was vaak alleen
    en weet dus goed, wat jij bedoelt
    Ga maar gerust naar Jezus toe
    en zeg Hem wat er scheelt
    Hij vindt het fijn als jij
    je pijn en zorgen met Hem deelt

Een super leuke en leerzame tijd daar!!
    Groetjes uit Veendam

• 10 Februari 2008 - 09:08

Ina:

Hey!!
    Klinkt super leuk allemaal!! Alleen over slangen heen fietsen lijkt me iets minder.:-)

liefs

• 12 Februari 2008 - 11:26

Jojanneke:

He meiden,
    Leuke verhalen en foto's! Benbenieuwd naar de volgende!
    Liefs Jojanneke

• 14 Februari 2008 - 16:11

Andra:

Hej jojanne,
    Kep goed nieuws ben gister 13/2 geslaagd voor mn rijexamen!!!!!!!!!
    Groetjes andra

• 15 Februari 2008 - 16:21

LInda, Eline En Kis:

Veel plezier nog, toch volgende week in Paramaribo!!

• 17 Februari 2008 - 20:03

Mattie En Snuffie:

hoi leuk dat we zondag gebeld hebben.veel
    plezier nog in dat bosspinnenland. ik vind het leuk dat die hond pups heeft.
    -xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-mattie en een (wit)pootje van snuffie